15 de febr. 2013

INFORMER. GOSSIP

  LA MODA DE LES XAFARDERIES

XAFARDERIES A LES XARXES SOCIALS

Ensenyament activa un protocol contra el ciberassetjament escolar davant el fenomen d'Informer i Gossip

La Generalitat calcula que el 20% dels instituts catalans ja tenen pàgines de rumors a Facebook

 

 




EUROPA PRESS / Barcelona La Conselleria d'Ensenyament de la Generalitat ha activat aquest divendres un inèdit protocol d'actuació contra el ciberassetjament escolar al detectar-se nous casos als instituts catalans amb l'aparició les últimes setmanes de pàgines de rumors anònims Informer a la xarxa social Facebook i l'aplicació per a iPhone Gossip, on s'han detectat insults i amenaces d'alumnes.
La directora general d'Atenció a la Família i de la Comunitat Educativa, Meritxell Ruiz, ha apuntat que es tracta d'un treball que es ve gestant des de fa mesos i que dóna continuïtat a les recomanacions i informacions sobre prevenció i detecció del ciberassetjament que les famílies poden consultar a la web Família i Escola.

Supervisió dels menors

Així, Ruiz ha insistit en la "tasca indispensable" dels pares a l'hora de supervisar els menors perquè aquests casos es donen especialment fora de l'horari lectiu, ja que els mòbils als centres educatius han d'estar apagats.
La directora general ha explicat que el protocol, adreçat als instituts, indica els passos a seguir en cas que els centres "detectin un alumne assetjat o assetjador", avalua la gravetat del fet i com s'ha de resoldre: mitjançant el diàleg entre els alumnes implicats, o bé amb mesures cautelars, expedients disciplinaris o amb el suport terapèutic o socioeducatiu.
Alhora, l'alumne afectat rep protecció i també suport educatiu, a la vegada que es consensuen actuacions amb les famílies i s'intensifica el treball amb la classe on s'ha produït el conflicte; en cas que es tracti de fets molt greus, Ensenyament preveu recórrer a la Fiscalia de Menors si cal.

Denunciables al mateix Facebook

El protocol té un annex sobre l'Informer en què Ensenyament recorda, "considerant la preocupació que està provocant dins de la comunitat educativa", que aquestes pàgines són denunciables al mateix Facebook, que les retira si rep diverses notificacions.
Recomana que "en el cas que alguna persona vulgui presentar alguna denúncia davant l'existència d'un fet penal com ara injúries o amenaces", el primer que s'ha de fer és una captura de pantalla per adjuntar-la a l'escrit de denúncia i entregar-la a comissaria.

El 20% dels instituts

Ruiz ha xifrat en un 20% l'afectació de l'Informer en el conjunt dels instituts catalans, tant públics com concertats, i ha afegit que la Generalitat ha treballat amb els Mossos d'Esquadra per realitzar algunes actuacions per sensibilitzar els alumnes abans que la situació s'agreugi.
Sobre els insults que corren per Gossip, Ruiz ha comentat que Ensenyament no hi pot entrar perquè es tracta d'un aplicació mòbil, de manera que depèn de les famílies, que decideixen si els menors han de tenir internet al seu 'smartphone'.
L'empresa creadora de Gossip, Crows&Dogs, que ja té 26.000 usuaris i 24.500 descàrregues en mòbils, sosté que està prenent mesures per frenar les males pràctiques, com bloquejar usuaris, filtrar comentaris per paraules o moderar el flux de missatges; a més, en la pròxima actualització d'aquesta 'app', exigirà que l'usuari sigui major d'edat.

L'IMPACTE DE LES NOVES TECNOLOGIES EN L'ADOLESCÈNCIA

Una aplicació de xafarderies inquieta escoles catalanes

Els alumnes utilitzen 'Gossip' per difondre rumors que sovint són vexatoris

Molts dels seus 26.000 usuaris estudien en centres privats i concertats

VÍCTOR VARGAS LLAMASBARCELONA Estan als antípodes del rigor científic i la sensibilitat humanística. No tenen res a veure amb les doctrines impartides entre els pupitres de les aules d'estudi. I, no obstant, els seus continguts ocupen una gran part de la realitat quotidiana de milers d'alumnes de centres de secundària de Catalunya. Són els rumors, una pràctica universal, controvertida i ancestral. Un fenomen que sobreviu als canvis que es registren al seu entorn i que sap aprofitar una oportunitat quan se li presenta. Com ara. Una aplicació per a dispositius mòbils causa furor entre milers d'adolescents catalans que se la descarreguen per estar al dia de tot el que es trama entre els seus companys de classe i d'altres cursos, així com per propagar qualsevol novetat que els sembli rellevant. Sembla que no compta gaire si és rumor o realitat o el mal que pugui rebre la víctima. Es diu Gossip (rumor, en anglès), va ser creada per la firma barcelonina Crows & Dogs i en menys de dos mesos compta amb més de 26.000 usuaris, superant així el mig miler de sales -els espais d'opinió per intercanviar històries de dubtosa credibilitat.


Ara per ara, només està disponible per a iPad i iPhone. Probablement per això, la majoria dels centres inclosos pels mateixos alumnes a les sales són privats o concertats, on és més factible que hi hagi famílies que puguin regalar aquests preats aparells.
XAFARDERIA PERFECTA / Jaume Funes, psicòleg social especialista en joves, hi afegeix un matís per entendre l'èxit del programa en aquest entorn. «Quan la classe social és més alta, és més fàcil l'agressió verbal, ideològica i d'imatge. Per a nois més humils succeeix el contrari, l'acció directa, la baralla», apunta. En qualsevol cas, els pares i la comunitat educativa comencen a prestar atenció a aquest programa, conscients del seu potencial perjudicial i del caràcter moltes vegades imprevisible dels adolescents. I és que Gossip està adquirint una gran notorietat entre els joves i compleix tots els requisits per crear la tempesta perfecta de la xafarderia. El primer és el de la confidencialitat, una norma sagrada per garantir la proliferació de les xafarderies. Els nois poden donar-se d'alta com a usuaris en un parell de minuts i si desitgen no donar la seva identitat real només han de recórrer a un compte de correu electrònic creat amb un nom fals.
Una altra conseqüència revolucionària en el gastat univers de la tafaneria arriba al final del procés, quan agafen força les tremendes possibilitats expansives d'un canal que possibilita la viralització de la xafarderia. Seran legió els destinataris que puguin rebre al moment les novetats de totes les sales i usuaris que estiguin seguint. Cada usuari hi podrà llavors votar a favor o en contra, segons el seu criteri. Si el diverteix o li sembla insubstancial, si hi dóna pàbul o li sembla una mentida. El control del contingut queda a càrrec d'un robot que esborra comentaris que incloguin totes aquelles paraules ofensives que figuren a la seva base de dades. També es pot reportar un comentari inapropiat a l'administrador, que anirà a inspeccionarlo i pot retirar-lo de la circulació.
Però és fàcil d'imaginar que, arribats a aquest punt, el fenomen pot estar lluny de quedar liquidat, perquè amb el boca-orella tradicional o a través de les xarxes socials, el comentari pot expandir-se de forma implacable.
COMENTARIS DEVASTADORS / La majoria dels centres consultats advoquen per la pedagogia per lluitar contra el problema, com el Jesús-Maria de Sant Gervasi, on el seu director, Jaume Closa, coneix el fenomen «des de poc abans de les festes de Nadal» i comença a constatar el caràcter que està prenent. És conscient que «amb les noves tecnologies és molt difícil detectar i controlar aquestes pràctiques perilloses». I és que, amb insinuacions, amb inicials o amb el nom complet de l'afectat, alguns 'gossips' tenen una devastadora càrrega de profunditat, que pot afectar qualsevol jove, apel·lant a la seva presumpta promiscuïtat, a la seva orientació sexual, al sobrepès o a possibles desordres alimentaris. Tot plegat dit amb el seu propi argot, amb missatges no sempre intel·ligibles per al públic adult.
ACCIONS / El director de l'Escola Pia Nostra Senyora, Antoni Pérez, explica que el centre té un «document de protecció del menor» i que es reserva l'opció d'emprendre accions per frenar un fenomen que està des de dilluns sobre la taula del claustre de professors. També ho estarà al del Sagrat Cor, centre concertat de Sarrià. Pilar Clarassó, la seva directora, advoca per ensenyar als nois que les grans possibilitats de les noves tecnologies han de tenir «un sentit més positiu». Per a aquesta finalitat, Funes suggereix la conscienciació dels adolescents, un col·lectiu que «necessita construir-se en la comparació i la rivalitat», de manera que és procliu a buscar la desqualificació dels altres. El psicòleg aposta per corregir la tendència «fent-los veure el patiment de l'afectat». Una cosa que creu que és fàcil d'aconseguir, perquè l'agressor d'avui pot ser la víctima demà.